כמה עולה להטעין רכב חשמלי

יוני קינן

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    053-555-9053

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    רכבים חשמליים הם הטרנד הלוהט ששוטף את העולם לאחרונה ואין כמעט מותג או יצרן שלא רוצה לעלות על הגל. אם בעבר הלא רחוק מכוניות חשמליות היו בעיקר נישה לא מאד מקובלת, היום כמעט כולם משדרגים את הרכב החדש שהם ממילא מתכננים לקנות לרכב היברידי או חשמלי טהור. יש לכך סיבות רבות החל מצמצום פליטת הגזים הרעילים שמגבירים את אפקט החממה, דרך נוחות וחיסכון בהוצאות. 

    עלות טעינת רכב חשמלי 

    לפני שנדבר על כמה עולה טעינת רכב חשמלי, חשוב להדגיש כי אנו מדברים על רכב חשמלי מלא ולא היברידי. דבר נוסף הוא שגם בתוך נישת הרכבים החשמליים המלאים ישנם הבדלים בגודל הסוללה. באופן טבעי, סוללה קטנה יותר תעלה פחות אך גם תזדקקו לטעינה חוזרת מהר יותר, כך שבחשבון הסופי דווקא סוללה גדולה תהיה החסכונית יותר. להלן מחיר טעינת רכב חשמלי ביתי ( כשהוא מחובר לשעון חברת החשמל )  לעומת עלות הדלק במכונית דומה:

    סוללה קטנהסוללה גדולהעלות לק"מבנזין לק"מ
    מכונית קטנה 20 ש"ח50 ש"ח9 אג'40-50 אג'
    מכונית גדולה 20 ש"ח 50 ש"ח 13 אג'60 אג'

    כמה עולה להטעין רכב חשמלי בבית?

    נכון להיום עלות טעינת רכב חשמלי ביתית הינה 62.50 אג' לקוט"ש, או 10 -15 אג' לקילומטר, ובין 20 -50 ש"ח לטעינת הסוללה במלואה, כמובן תלוי בגודלה. אך מחיר טעינה לרכב חשמלי צפוייה עוד לרדת ולהיות אף זולה יותר בשל התחרות העזה בין יצרניות הרכב ויצרניות הסוללות השונות.

    הפיתוחים פורצי הדרך שמתגלים כמעט על בסיס יומי והחיפוש הבלתי פוסק אחר אפשרויות ייצור חשמל זול ואמין יותר, כך שבהחלט ניתן כבר לראות שבעתיד הלא רחוק רכבי הבנזין יעלמו מן הנוף כליל ואת מקומם יתפסו רכבים קלים יותר, בטוחים יותר, משתלמים יותר ומזהמים הרבה פחות. 

    מחיר טעינת רכב חשמלי בעמדה ציבורית 

    חברות רבות כגון פז ודור אלון כבר הבינו שאם אי אפשר להילחם בהם, צריך להצטרף אליהם, ופתחו בסניפיהן עמדות חשמליות לטעינה עצמית של הרכב. באופן טבעי החברות הללו אינן מחלקות חשמל בחינם ורוצות להרוויח מהשימוש בעמדת הטעינה ולכן טעינת הרכב בעמדה ציבורית בוודאות יעלה יותר מטעינה ביתית וכיום הוא נע בין 75 א' לשני שקל לכל קוט"ש (קילו וואט לשעה).

    זה אכן נשמע מאוד גבוה לעומת צריכה ביתית שעומדת כיום על כ- 60 לקוט"ש, אך כמו כל מוצר חדש, המחיר צפוי לרדת עם התהפכות משוואת ההיצע והביקוש והתגברות התחרות בין תחנות הטעינה לאורך הדרכים, מה שבהחלט עומד לקרות. 

    כמה חשמל צורך רכב חשמלי?

    לפני שנתחיל לענות על השאלה מאוד חשוב להבהיר, נכון להיום ישנם הבדלים תהומיים בין יצרניות הרכבים השונים ובין יכולת התכולה של הסוללות. בנוסף, התחום הזה כה דינמי עד כי יכול מאוד להיות שעד לשנה הבאה המאמר הזה כבר לא יהיה מדויק. כל רכב חשמלי מגיע עם טבלה ברורה כמה חשמל הוא צורך ויש שוני גדול בין הדגמים. בכל מקרה, כדי לענות על השאלה הזו צריך לחלק אותה לשני חלקים: נסיעה עירונית ונסיעה בין עירונית. 

    נסיעה עירונית 

    ברכבים חשמליים ההנעה במהלך מעברים מנסיעות איטיות למהירות, נסיעה מתמשכת בפקק  או עצירות הרבה יותר פשוטה מרכבי הבנזין, ולכן בנסיעה מתונה בעיר צריכת החשמל תהיה נמוכה.

    נסיעה בין עירונית 

    שלא כמו ברכבי הבנזין הצורכים פחות אנרגיה בנסיעה רצופה בדרכים בין עירוניות, הרכב החשמלי צורך יותר אנרגיית חשמל ככל שהמהירות גבוהה יותר והדרך ארוכה יותר.

    היתרונות הכלכליים של רכבים חשמליים

    על פי הנתונים בטבלה החסכון בהוצאות הינו משמעותי ביותר, עד 75% פחות הוצאות מאשר על רכב בנזין רגיל, והוצאות אלו רק ילכו ויפחתו ככל שתחום הרכבים החשמליים ויצרניות הסוללות השוקדות על פיתוחים חדשים. בנוסף, עלות אגרת רישוי לרכב חשמלי עומדת כיום על 541 ש"ח לשנה בעוד אגרת הרישוי לרכב דומה המבוסס על בנזין יאמיר עד 2000 ש"ח לשנה, ועדיין לא דיברנו על עלויות התחזוקה הנמוכות משמעותית של רכב חשמלי לעומת אחיו צורך הבנזין ועל העובדה שלעולם לא תצטרכו לבדוק יותר שמן ומים.

    כותב המאמר: יוני קינן

    חבר בכיר בצוות תלקון

    מעריץ נלהב של תחבורה בת קיימא ומחויב לעזור לאנשים פרטיים, עסקים ועיריות במעבר המאתגר לרכב חשמלי.