עמדת טעינה לרכב חשמלי – מחיר

יוני קינן

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    053-555-9053

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    מחיר עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי משתנה בהתאם לדגמים השונים והחברות השונות. לא קיים מחיר אחיד או סטנדרטי של עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי. למרות זאת, ניתן להבחין בדפוס מחיר הנגבה בעבור עמדת טעינה ביתית מהירה. מחיר הבסיס דומה מאוד בין מגוון החברות ולכן, ניתן להתייחס אליו כאל אומדן כלשהו המרמז על המחיר שתדרשו לשלם עבור המטען והתקנתו. 

    המחיר של עמדת טעינה ביתית נע בין 2,200 ל- 3,500 שקלים. לרוב במחירים אלו מדובר בעמדת טעינה חכמה המגיעה עם אפליקציה מובנית. כמו כן הספק הטעינה המירבי כיום של עמדות טעינה ביתיות הוא 22kW, לכן רצוי לשים לב שאתם רוכשים את העמדה החזקה ביותר.

    המחיר מותנה גם באלמנט נוסף – המחיר של התקנת עמדת הטעינה. התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי לרוב עולה בסביבות ה- 2,500 שקלים. מחיר זה כולל הוספת מפסק ללוח החשמל, פריסה של קו חשמל ישירות למיקום עמדת הטעינה, והתקנה של שקע ומפסק שמטרתם הגנה מפני קצרים ונפילות חשמל, בתוך קופסא מיוחדת לכך, שתמוקם באזור החניה הפרטית של הרכב. 

    התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי – מחיר 

    קיימים לא מעט מקרים בהם נדרש לבצע עבודות שונות על מנת שהתקנת עמדת הטעינה תתאפשר, עבודות אלה מייקרות את מחיר ההתקנה, ועשויות להביאו לרמות מחיר הנעות בין 3000 ל- 5000 שקלים לעמדת טעינה. אי לכך, צוין כבר בפתח המאמר, מחיר עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי אינו אחיד ועלול להשתנות בהתאם לדגם עמדת הטעינה, החברה המתקינה ובעיקר, כתוצאה מתוספות תשתית מחויבות המציאות. 

    אחת התוספות המוכרות למתקינים היא הארכה משמעותית של קו החשמל שיוצא מארון החשמל הדירתי וצריך להגיע לחניית הרכב. עלות כל מטר של הארכה כזאת נע בין 50 ל- 200 שקלים. מרחב המחיר הגדול יחסית נובע משתי סיבות: 

    • עובי הכבל– רכב חשמלי מגיע עם הגדרות יצרן מדויקות עבורו כדוגמת, עוצמת הזרם החשמלי שהוא צורך. רכבים של חברות מסוימות צריכים 10 אמפר ואחרים צריכים 16 אמפר, קיימים מקרים הנחשבים אמנם לדי נדירים, שנדרש שקע תלת פאזי. ככלל, ככל שהזרם החשמלי חזק וגובה יותר, כך נדרשים חוטי חשמל עבים יותר, המחיר שלהם בהתאם. 
    • תוואי – חוטי החשמל שיותקנו לטובת הארכת קו החשמל, לא יכולים להישאר גלויים לעין, הדבר לא נכון מבחינה בטיחותית ואינו נעים מבחינה אסתטית. לכן, וכאן קיימים פערים גדולים במחירים, במידה וקיימת תעלה דרכה ניתן להסוות את חוטי החשמל החדשים, העבודה תהיה מינימלית ובהתאם לכך תוספת המחיר. אם לא קיימת תעלה כזאת, יהיו לכם שתי אפשרויות להסוואה הראשונה, הכנסת חוטי החשמל לתעלות פלסטיק לבנות אותן מתקינים חיצונית על הקירות או, אופציה שנייה, לחצוב תעלות בקיר, אופציה זו מורכבת בהרבה ותעלה הרבה יותר כסף. 

    אי לכך, כשאתם מנסים להבין מה עלות עמדת טעינה לרכב חשמלי, עליכם להבין שהתשובה תוכל להינתן אך ורק לאחר שאיש מקצוע יגיע למקום, ויבין בדיוק מה נדרש לצורך ההתקנה.

    עלות התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

    • במידה וארון החשמל שלכם עמוס ואין בו מקום להתקנת מפסק נוסף, יידרש מהמתקין, להתקין לכם ארון חשמל קטן, נוסף, עבור המפסק. לפעולה זו תדרשו לשלם סכום נוסף. 
    • התקנת עמדת טעינה בבית משותף דורשת לעיתים חציבה באבני ריצוף הנמצאות בחצר או בחניה, במקרה כזה תאלצו להזמין גם איש מקצוע מתחום השיפוצים, ולשלם לו בנפרד על העבודה שיידרש לבצע עבורכם. 
    • בבתים משותפים ישנים מותקנות, לא פעם, מערכות חשמל מיושנות הדורשות ריענון לטובת תוספות חדשות ומתקדמות. התקנת עמדת טעינה היא הזדמנות מצוינת לבצע הרחבה או החלפה של התשתית הקיימת. מדוע זה נחוץ? מפני שהתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי היא למעשה הוספת צרכן חשמל די משמעותי. על פי רוב, מדובר בצרכן שבא לידי ביטוי בשעות הלילה כשצריכת החשמל של הבית נמוכה אולם, במידה וחיבור החשמל שלכם קטן מ- 25 אמפר, מומלץ לעדכן את תשתית החשמל כדי למנוע בעיות עתידיות. התייעצו עם איש מקצוע מבעוד מועד. 

    סוגים שונים של עמדות טעינה לרכבים חשמליים

    בעולם ובישראל קיימות שלוש שיטות עיקריות עליהן מבוססים מטענים לטעינת רכבים חשמליים: MODE2 – טעינה איטית, MODE3 – טעינה מהירה, MODE4 – טעינה מהירה מאוד.

    • חשוב לציין, MODE1 נחשבת למיושנת ואיננה נמצאת יותר בשימוש או לפחות איננה נמכרת יותר בסוכנויות. 
    • MODE2 הוא התקן טעינה נייד AC, מדובר בטעינה יחסית איטית שקיבלה את השם עמדת טעינה ניידת. העמדה כוללת כבל טעינה המתחבר לשקע חשמל ביתי, המטען עצמו הוא סוג של בקר וכל המרה של הספק טעינת הסוללה מתבצעת על הרכב. זאת אומרת שהכבל מוזן מרשת החשמל בחד פאזה, הוא שולח מתח חלופי AC לרכב, הרכב מבצע את ההמרה ל- DC והסוללה נטענת. MODE2 זו הטעינה הנפוצה ביותר ומשמשת בעיקר בבתים פרטיים. מכיוון שהרכבים החשמליים מיוצרים מעבר לים הם מגיעים עם שקעים שאינם תקניים בארץ. נתון חשוב נוסף הוא, שהמערכת, כפי שציינו, היא חד פאזית ולכן, זרם הטעינה מוגבל ל- 16 אמפר וההספק המרבי הוא של KW 3.68.
    • MODE3 עמדת טעינה קבועה AC, עמדת טעינה הקבועה בקיר, יכולה להגיע בפורמט חד פאזי או בפורמט תלת פאזי, תלוי ביצרנית. העמדה מספקת זרם חילופין AC והרכב מבצע את המרת הזרם ל- DC שמבצע את הטעינה. עמדת טעינה זו מתאימה לבתים פרטיים, בתים משותפים ומקומות ציבוריים והיא כנראה העמדה הפופולרית ביותר בעולם כיום. 

    דרישות התקן הישראלי קובעות שעל העמדה להיות מותקנת על גבי משטח ישר ויציב כגון קיר או עמוד. ההספק המרבי של עמדת טעינה מסוג זה ינוע בין KW 7.36 לבין KW22 (הראשון הוא חד פאזי והשני תלת פאזי). עמדות המותקנות בשטחים ציבוריים יגיעו עם שקע בלבד, נהג הרכב יחבר את כבל הטעינה שלו בין השקע לרכב ויבצע את הטעינה. הדבר בא למנוע גניבות ופגיעות בכבלים. 

    העתיד כבר כאן

    מדוע חשוב לדעת מחיר עמדת טעינה לרכב חשמלי? מכיוון שבעתיד הלא מאוד רחוק (10 שנים), מרבית המכוניות שיוצעו למכירה תהיינה מכוניות חשמליות, הן ידידותיות יותר לסביבה, התחזוקה שלהן נוחה וזולה יותר ולמעשה, אין שום סיבה שלא כל בעלי רישיון הנהיגה יתחילו לחשוב על מעבר לרכב חשמלי. אי לכך, המחיר של מטען לרכב חשמלי הוא רלוונטי מאוד לכל נהג. 

    כיום, בעלי רכבים חשמליים מתקינים עמדות טעינה עקב מספר עמדות הטעינה המצומצם שקיים בתחנות הדלק אבל, מצב זה בוודאי ישתנה בעתיד ועדין, הנוחות בטעינת הרכב שלכם בחצר הבית או בחניית הבניין במהלך הלילה, הכניסה לרכב טעון באופן מלא בבוקר והעובדה שאין צורך לבזבז זמן בתחנת הטענה עד לטעינת הרכב, שווים בהחלט את עלות ההתקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי. עמדות טעינה לרכב חשמלי מחיר, זה לא נושא המתייחס לעתיד הרחוק, זה כבר ממש כאן. 

    כותב המאמר: יוני קינן

    חבר בכיר בצוות תלקון

    מעריץ נלהב של תחבורה בת קיימא ומחויב לעזור לאנשים פרטיים, עסקים ועיריות במעבר המאתגר לרכב חשמלי.