התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

יוני קינן

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    053-555-9053

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף דורשת הזמנת חברה מקצועית לביצוע ההתקנה. חברה מקצועית כזאת, תתכנן ותקים את עמדת הטעינה, ברמה הגבוהה ביותר ובהתאם לסטנדרטים והכללים המחמירים ביותר שקיימים. החברה תלווה, מעבר להקמת עמדת הטעינה, גם את הניהול היומיומי של עמדת הטעינה, לאחר הקמתה.

    נכון לרגע זה לא קיים חוק ספציפי בישראל, העוסק בהקמת עמדות לטעינה של רכבים חשמליים בבתים משותפים. אי לכך, התקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים מתבצעות בהתאם לחוק המקרקעין, הכולל את התקנות העוסקות ברכוש משותף, בכפוף לנוהל המקובל של התקנת עמדת טעינה חשמלית בבתים משותפים.

    הנוהל להתקנת עמדת טעינה בבית משותף קובע, התקנת עמדת טעינה בבניין משותף מחייבת בקבלת אישורו של וועד הבית המהווה נציגות של דיירי הבניין. במידה והחניה לא רשומה על שם הדייר תידרש הסכמת וועד הבית, במידה והחניה רשומה על שם בעל הדירה, הוא אינו צריך את אישור הוועד אולם, הוא חייב לידע את הוועד במועד ההתקנה שנקבע.

    בנוסף, במקרה בו החניה רשומה על שם בעל הדירה ואין צורך בקבלת אישור הוועד, על בעל הדירה לעמוד במספר כללים חשובים: חל איסור לפגוע במראה החיצוני של הבית המשותף, ההתקנה תתבצע אך ורק על ידי גורם מקצועי (חשמלאי מוסמך או חברה שזה תחום ההתמחות שלה), על העמדה להיות מותקנת בצורה כזאת שהיא לא תהווה הפרעה כלשהי לדיירי הבניין, בדרכם לעשות שימוש ברכוש משותף השייך לכלל הדיירים. חשוב לציין, התקנת עמדת טעינה בבית משותף מעלה את ערכו של הנכס מכיוון שהרכבים החשמליים הופכים, בכל יום, לפופולריים יותר ויותר. 

    נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים 

    נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים אומר שהתקנת עמדת טעינה בבית משותף מתבצעת על פי תוכנית התקנה מסודרת. ראשית, יש לבחור את המיקום הטוב והנוח ביותר לעמדת הטעינה. בבחירת המקום מומלץ לקחת בחשבון מספר דברים: מרחק עמדת הטעינה מהחניה של הרכב אותו נדרש לטעון, סוג החניה (האם מדובר בחניה תת קרקעית, חניה פתוחה ולא מקורה), הדרך בה תחובר העמדה למערכת החשמל של הבית המשותף ועוד. 

    התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבניין משותף היא לא עניין של מה בכך, יש לקחת בחשבון אלמנטים רבים לפני שמתחילים בביצוע ההתקנה למשל, באילו חיבורי חשמל יש להשתמש, בהסתמך על מערכת החשמל של הבית המשותף. ניתן לחבר את עמדת הטעינה ישירות לארון החשמל של בעל הרכב או, לחבר את העמדה לתשתית החשמל של הבניין. במקרה בו בוחרים לחבר את עמדת הטעינה לתשתית החשמל של הבניין, נדרשת עמדת טעינה מתקדמת ביותר, הכוללת מערכת שיודעת לחשב את צריכת החשמל של בעל הרכב החשמלי, ולהפרידה מצריכת החשמל הכללית של הבית המשותף.

    במידה ומספר דיירים בבניין החליטו על התקנה משותפת של עמדת טעינה, מומלץ מאוד לבצע התקנה של עמדת טעינה הכוללת מערכת פנימית לניהול אנרגיה, באמצעותה אפשר לנתר את צריכת החשמל של כל בעל רכב חשמלי בנפרד, ולבצע הפחתה של העומסים על מערכת החשמל של הבית המשותף, כאשר מתבצעת טעינה של כמה רכבים בו זמנית. עמדת טעינה זו כוללת מערכת חכמה ויעילה במיוחד, המסוגלת להוסיף, בכל רגע נתון, משתמשים חדשים. כלומר, כל דייר חדש שירכוש רכב חשמלי יוכל להשתמש גם כן בעמדת הטעינה, יקבל זיהוי משלו וחשבון חשמל אישי. 

    עלות התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף 

    ישנן חברות מקצועיות המאפשרות שתי דרכי התחשבנות עבור התקנת העמדה: הראשונה, תשלום מלא עבור התקנת העמדה, מיד בסיום ביצוע ההתקנה. השנייה, תשלום דמי מנוי חודשיים במקום תשלום מלא על ההתקנה, בתוספת חשבון חשמל פרטני לכל משתמש. האופציה השנייה מאפשרת לדיירי הבית המשותף ליהנות מהתקנת עמדות טעינה ללא עלות גבוהה מראש, השירות כולל את תכנון וביצוע ההתקנה לרבות, קבלת האישורים הנדרשים להתקנה.

    בנוסף, תספק החברה המתקינה שירות תחזוקה שוטפת לעמדות הטעינה הכולל תיקון תקלות ללא תוספת תשלום. כמו כן, במקרים בהם תידרש הרחבה של תשתיות חשמל של הבניין המשותף, תבצע החברה את ההרחבות הנדרשות ללא תוספת תשלום. זאת ועוד, העמדות החדשניות ייצרו עבור כל משתמש ומשתמש חשבון צריכה נפרד אותו ניתן לקבל באופן דיגיטלי או באופן פיזי, על פי רצון המשתמש. 

    האם צריך אישור של ועד בית להתקנת עמדת טעינה

    במדינת ישראל דברים לא קורים מהר אולם, מזה זמן מה מתקיימים דיונים בנושא רגולציה בתחום התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים ובמקומות נוספים. למעשה, מה שנדרש מהמחוקק זה לבצע תיקון לחוק המקרקעין, ולהוסיף לחוק זה את נושא התקנת עמדות הטעינה בבתים משותפים.

    לאחרונה, עבר נוסח תיקון שכזה בוועדת השרים לחקיקה. הנוסח לחוק קובע, בין השאר, שבעל דירה יוכל להתקין עמדת טעינה לטעינת רכב חשמלי בבית משותף, בחנייה הפרטית שיש לו בחניון הבניין, כשהוא משתמש בחיבור חשמל המקושר לדירתו, דבר שמבטיח את הפרדת צריכת החשמל בעת טעינת הרכב, ממערכת החשמל הכללית של הבניין. תיקון זה עשוי לייצר סדר מסוים בנוגע לשאלות העולות כתוצאה מהתקנת עמדות טעינה פרטיות במתחמים של בתים משותפים. 

    בתים משותפים בוחרים לעצמם וועד בית המורכב, על פי רוב, מאנשים שהתנדבו להיות חברים בו, ולקחת אחריות על תפעולו השוטף של בניין המגורים. לוועד הבית ישנו תוקף משפטי על פי חוקי מדינת ישראל ולכן, בכל הקשור להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניון המשותף של הבניין, לוועד הבית יש מעמד חוקי והוא יכול להתנות אי אלו תנאים בנושא, מול הדייר המבקש לבצע את ההתקנה.

    באופן כללי תפקידו של וועד הבית, ברגע שדייר פונה בבקשה לבצע התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי, בחנייה הפרטית שלו הוא, לנסות ולייצר איזון בין זכותו של הדייר לבצע את ההתקנה לבין, שמירה על זכויות הקניין של שאר הדיירים, ברכוש המשותף של הבניין. הדבר חשוב מכיוון שברוב המקרים תידרש העברת תשתית מתאימה, תשתית שהיא חלק מהרכוש המשותף לכל הדיירים, לטובת התקנת עמדת הטעינה החשמלית. 

    התקנת עמדת טעינה בבית משותף ללא אישור שכנים

    בשנת 2022 תוקנה תקנה הקובעת שלא יהיה צורך בקבלת אישור להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף. כל דייר בבניין משותף אשר מחזיק בחנייה פרטית, בשטח הבניין המשותף, ורשומה על שמו בטאבו, רשאי לבצע התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי, לרבות תשתית, ללא קבלת אישור מוועד הבית או שאר דיירי הבניין. הדבר בר תוקף, כל זמן שהדייר מושך את החשמל מארון החשמל הפרטי שלו. רק במידה ודייר נדרש למשוך חשמל מתשתית הבניין המשותף, הוא מחוייב בתאום מלא ואישור של וועד הבית. 

    מה לגבי חברת החשמל כאשר מוסיפים עמדת טעינה לרכב חשמלי

    לחברת החשמל אין תפקיד בכל הקשור להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי. הדבר היחיד שחשוב לקברניטי החברה הוא, להביא בפני ציבור הנהגים, בעלי הרכבים החשמליים, המעוניינים לבצע התקנה של עמדת טעינה חשמלית, את עקרונות הבטיחות הקשורים בהתקנה מסוג זה כגון, התאמת שקע החשמל למטען. דבר נוסף, במידה והדייר מושך חשמל מתשתית הבניין, תדאג חברת החשמל, בתיאום וועד הבית של הבניין המשותף, שהדייר יתקין עמדת טעינה חכמה היודעת להבדיל בין החשמל שצורך הדייר, לבין החשמל שנצרך על ידי שאר תשתיות הבניין.  

    כותב המאמר: יוני קינן

    חבר בכיר בצוות תלקון

    מעריץ נלהב של תחבורה בת קיימא ומחויב לעזור לאנשים פרטיים, עסקים ועיריות במעבר המאתגר לרכב חשמלי.