איך מטעינים רכב חשמלי   

יוני קינן

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    053-555-9053

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    טעינתם של רכבים חשמליים מתבצעת באמצעות עמדות טעינה לרכב חשמלי קבועות או ניידות. עמדות אלה מגיעות בהספקי חשמל משתנים וכדאי תמיד לקרא את התווית המוצמדת לעמדה. ישנם שני סוגים עיקריים של עמדות טעינה האחת, פועלת בהספקים נמוכים ומייצרת טעינה איטית של מספר שעות והשנייה, פעולת בהספקים גבוהים ומייצרת טעינה מלאה לאחר 40 עד 50 דקות. טעינה איטית רשומה כ- MODE2 וטעינה מהירה רשומה כ- MODE4. ישנה טעינה נוספת הרשומה כ- MODE3 אותה ניתן למצא בבתים פרטיים או בבתים משותפים ופחות בעמדות טעינה ציבוריות. 

    עמדות טעינה MODE2 הולכות ואט אט נעלמות מהמרחב אולם, הרבה מאוד בעלי בתים פרטיים רוכשים עמדות בתקן זה, טוענים את רכבם במהלך הלילה, משך הזמן הארוך של הטעינה אינו מגביל אותם בשום דבר, והם נכנסים בבוקר לרכב עם טעינה מלאה. היתרון של עמדת טעינה איטית כזאת הוא בעלות הרכישה שנעה בין 800 ל- 1000 שקלים.

    בבתים משותפים ניתן למצא יותר ויותר עמדות טעינה MODE4 חכמות, המסוגלות לבצע ניטור של צריכת החשמל בעמדת הטעינה ולבודדו מצריכת החשמל של צרכנים אחרים בבית המשותף. הדבר מהווה יתרון גדול וחוסך לא מעט כאבי ראש מהבעלים של עמדת הטעינה ומוועד הבית. 

    עמדות טעינה ציבוריות

    ראשית נציין, חלק לא מבוטל מהחברות המספקות שירותי טעינה בדרך, מפרסמות את פריסת תחנות הטעינה שלהן באפליקציה ייעודית. בנוסף, ניתן לראות שאפליקציות כמו גוגל מפות ווייז מתחילות להכניס את עמדות טעינה רכב חשמלי לתוך האפליקציות שלהן. אפליקציות העילית בתחום יראו לכם גם את זמינות העמדה, האם היא פנויה או תפוסה ולכמה זמן. עמדות הטעינה הציבוריות מותקנות, על פי רוב, בחניונים ציבוריים, מתחמי קניות, בתי  מלון, במגדלי משרדים ובעצירות נוחות בדרכים ארוכות במיוחד, כדוגמת כביש הערבה. 

    עלות טעינה בעמדת טעינה ציבורית

    עמדות טעינה ציבוריות אינן זולות והמחיר לקוט"ש נע בין 75 אגורות בעמדת טעינה איטית לבין, 2 שקלים בעמדת טעינה מהירה. עלויות הטעינה משתנות בין ספק לספק ולכן, מומלץ לפני הנסיעה להיכנס לאפליקציה של מספר ספקים ולבדוק את עלויות הטעינה שכל אחד מציע, והאם מדובר בטעינה איטית או מהירה. 

    צריכת החשמל של רכב חשמלי בנסיעה עירונית

    בניגוד למה שהורגלנו ברכבים המוזנים בבנזין, נסיעה בתוך הפקקים של העיר, זולה יותר וצורכת פחות אנרגיה מהרכב החשמלי. רכבים חשמליים צורכים יותר אנרגיה בנסיעה מהירה ולכן, נסיעה בעיר צורכת מעט אנרגיה מהרכב. דבר נוסף שיש להתרגל אליו, לפחות אלו מכם שגרים באזורים מאוד קרים כמו רמת הגולן, רכבים חשמליים צורכים יותר אנרגיה כשהטמפרטורה בחוץ נמוכה (אפס מעלות ומטה). נכון, בישראל אין הרבה מקומות כאלה ובכל זאת, יש לציין זאת בעיקר עבור אלה שגרים באזורים חמימים ונוסעים לטייל באזורים קרים. 

    טעינה ביתית

    טעינה ביתית היא האופציה המשתלמת ביותר עבור מי שמחזיק ברשותו רכב חשמלי, היא הנוחה והזולה ביותר שיש. טעינת רכב חשמלי בבית מתבצעת, על פי רוב, בשעות הלילה ולכך יתרונות משמעותיים. ראשית, בלילה פועלים מעט מאוד מכשירים חשמליים אחרים בבית ולפיכך, לא נוצר עומס על מערכת החשמל הביתית, עלות הטעינה זולה ובבוקר יש לכם רכב טעון ומוכן לנסיעה. העלות של עמדת טעינה ביתית איננה יקרה ובדרך כלל תיפרדו מסכום שנע בין 3000 ל- 5000 שקלים, כולל הארכות כבלים והתאמות שבדרך כלל נדרשות כחלק מההתקנה. בטווח הארוך, מדובר בהשקעה משתלמת המהווה חסכון גדול של כסף ותורמת לאיכות החיים. 

    מחירון טעינה

    למי שבכל זאת מחליט לטעון את הרכב בעמדות ציבוריות, להלן מחירון מצומצם מאוד לדוגמא:

    יצרנית הרכבעלות טעינה מלאהטווח נסיעה
    MG ZS EV 25 שקלים263 ק"מ 
    טסלה LR341 שקלים560 ק"מ
    פג'ו 280 E26 שקלים331 ק"מ

    כותב המאמר: יוני קינן

    חבר בכיר בצוות תלקון

    מעריץ נלהב של תחבורה בת קיימא ומחויב לעזור לאנשים פרטיים, עסקים ועיריות במעבר המאתגר לרכב חשמלי.