טעינת רכב חשמלי בבית

יוני קינן

    להצעת מחיר על עמדת טעינה השאירו פרטים או התקשרו:
    053-555-9053

    בשליחת טופס זה הנך מאשר/ת את תנאי השימוש ואת מדיניות הפרטיות באתר.

    טעינת רכב חשמלי בבית זה עניין של איכות חיים, ברור שאפשר לחפש עמדות טעינה במעט תחנות הדלק בהן ממוקמות עמדות כאלה אבל, אפשר ומומלץ, להשקיע בהתקנת עמדת טעינה ביתית, בחצר הבית הפרטי או, בחנייה הפרטית של הבית המשותף. התקנה זו תביא לכך שבכל בוקר תכנסו לרכב טעון, לא תידרשו לבזבז זמן בחיפוש אחר עמדת טעינה ולאחר מכן לבזבז זמן בהמתנה עד שהטעינה תסתיים.

    ישנם שני סוגים של טעינת רכב האחת, טעינה רגילה ואיטית, הלוקחת מספר שעות. על פי רוב, עמדת טעינה כזאת ממוקמת בחצר הבית הפרטי, בחנייה הפרטית בבית המשותף, בבתי מלון ומקומות ציבוריים נוספים. זמן הטעינה של הרכבים משתנה בהתאם ליצרנית הרכב ובהספק החשמלי של עמדת הטעינה. טעינה מסוג זה מתבצעת לרוב במהלך הלילה כתוצאה מהזמן שהיא נמשכת. הסוג השני של הטעינה הנו, טעינה מהירה, טעינה בהספקים גדולים של חשמל, המאפשרת טעינה של הרכב בזמן די קצר. טעינה מהירה נמשכת בין 40 ל- 50 דקות תלוי ביצרנית הרכב ובדגם. 

    התקן הישראלי

    באופן כללי ניתן לבצע טעינה של רכב חשמלי באמצעות שקע ביתי רגיל המתחבר למטען חשמלי נייד. מדובר בטעינה איטית מסוג MODE2 המתבצעת באמצעות כבל טעינה הנקרא כבל סבתא, עם בקרה פנימית, והוא כאמור מותאם לשקע ביתי רגיל. אולם, מדובר בטעינה ארוכה של מספר שעות וזה מאוד לא חסכוני, בעיקר אם הטעינה מתבצעת בשעות בהן מכשירי חשמל נוספים עובדים בבית.

    בנוסף, התקן הישראלי קובע שטעינה בשקע רגיל יש לעצור בכל שעתיים מכיוון שהשקע לא מסוגל, לאורך זמן, לעמוד בעומס שכזה. מומלץ לבצע התקנה של שקע טעינה לרכב חשמלי המסוגל לעמוד בעומסים גבוהים ולבצע טעינה רצופה. התקנת עמדת טעינה איכותית לרכב חשמלי, הכוללת שקע טעינה חזק העומד בתקן הישראלי המחמיר, זו השקעה טובה לטווח ארוך ומסתכמת בסך של אלפים בודדים (בין 2000 ל- 3000 שקלים). 

    הכל נמצא בסוללה

    הרכב החשמלי אוגר את האנרגיה החשמלית שלו בסוללות הנמצאות בחלק התחתון של הרכב. מדובר בסוללות שדומות מאוד לסוללות בטלפון הסלולרי שלנו, הן רק גדולות וחזקות יותר. בזמן הטעינה של הרכב יונקות הסוללות את האנרגיה, נטענות ומאפשרות את הטענת הרכב והנסיעה בו. טעינת הסוללות מתבצעת באמצעות עמדת הטעינה הניידת או הקבועה, העמדה מתחברת לחשמל הביתי, מקבלת אנרגיה חשמלית וטוענת את הסוללה. הסוללה היא הלב הפועם של הרכב החשמלי, בלעדיה הרכב לא יוכל לתפקד. 

    מהי עלות הטעינה הביתית?

    אמנם עלות הטעינה תלויה בגודל הסוללה ולפיכך, ניתן לומר שעלות טעינה נעה בין 30 ל- 50 שקלים. עלות הנסיעה לקילומטר בממוצע הנה 9 אגורות, ברכבים קטנים ומשפחתיים. ברכבים גדולים עלות הנסיעה לקילומטר תגיע לסך של 13 אגורות. חשוב לציין, עלות הטעינה הביתית, גם בגרסה האיטית שלה, חסכונית מאוד בהשוואה לעלותו של טנק בנזין מלא. 

    הפחד המוכר להיתקע באמצע הדרך ללא טעינה 

    אחד הפחדים המוכרים בהקשר של רכישת רכב חשמלי הוא ענין עמדות הטעינה שבדרך. חשוב לומר, על פי רוב, טעינה ביתית מלאה תספיק לרוב מוחלט של הנסיעות  שלכם אולם, כשמדובר ביציאה לטיול ארוך, כפי הנראה תידרשו לטעינה נוספת בדרך. לפיכך, חשוב לדעת, לטובת השקט הנפשי שלכם וכדי שלא תחשבו על כך שאין מספיק תחנות דלק בהן ממוקמות עמדות טעינה, ניתן לרכוש רכב חשמלי שבמנוע שלו יושב גם גנרטור לטעינת הרכב. הגנרטור מייצר טעינה בכל מצב בלימה של הרכב. כמו כן, ניתן גם, לרכוש גנרטור חיצוני לטעינת רכב חשמלי, מדובר בגנרטור ייעודי שמספק טעינה טובה ודי מהירה. 

    כותב המאמר: יוני קינן

    חבר בכיר בצוות תלקון

    מעריץ נלהב של תחבורה בת קיימא ומחויב לעזור לאנשים פרטיים, עסקים ועיריות במעבר המאתגר לרכב חשמלי.